Vanliga frågor

Hitta svar på de mest frekventa frågorna om Skyoffice, vår webbsajt och våra resor. Om du inte hittar svar på din fråga här är du välkommen att kontakta oss.



  • Vad är det för pris som visas i resultatlistan?

    Priset som visas är det lägsta möjliga priset och gäller i många fall endast vid val av en specifik betalmetod. Resebyrån eller flygbolaget som säljer resan kan ange detta pris som rabatterat. Oftast men inte alltid är den betalmetod som ger det lägsta priset direktbetalning via internetbank. Men i samtliga fall är den rabatterade betalmetoden tillgänglig för merparten av konsumenterna.

  • Hur hittar man billigast flygbiljetter?

    Generellt sett gäller att man är ute i god tid om man vill hitta billiga biljetter. Ju längre bort man reser desto tidigare ska man boka. Många flygbolag har som krav att man är borta natten mellan lördag och söndag och stannar borta max 30 dagar, om man vill boka en billig flygbiljett för resa utanför Europa.

    Skyoffice.se har flera verktyg som prispressaren och priskalender, för att hjälpa besökaren hitta billigaste flygbiljetten.

  • Kan jag ringa någon och få hjälp med att boka en flygresa?

    Ja absolut! du är välkommen att kontakta oss eller besöka ett av våra kontor

  • Jag har inte fått min bokningsbekräftelse, kan ni skicka en ny?

    Ja, absolut. vänligen kontakta oss antingen via mail eller telefon för önskad support

  • Kommer jag få en pappersbiljett?

    Pappersbiljetten är nästan helt avskaffad. I stort sett alla flygbolag har gått över till elektroniska flygbiljetter som innebär att resenärens uppgifter finns lagrade i flygbolagens datasystem och man behöver endast visa upp ett pass vid incheckningen för att få ut boardingkort som behövs för flygningen. Allt fler och fler flygbolag erbjuder även elektronisk incheckning på flygplatsen, hemma vid datorn eller via mobiltelefonen. Alla internetresebyråer och flygbolag skickar ut en bokningsbekräftelse när man gjort bokningen. Har man inte fått denna bekräftelse ska man kontrollera att den inte fastnat i SPAM-filtret.

  • Hur ändrar jag datum på min flygresa?

    De flesta billiga flygbiljetter är ej av eller ombokningsbara. Villkoret för att köpa en billig flygbiljett är att man i förväg vet datum för när man ska resa och man kan ej ändra detta datum i efterhand. Om man köpt en resa och behöver omboka kan man kontakta internetresebyrån eller flygbolaget där man gjorde bokningen för att kontrollera om det eventuellt kan finnas någon lösning. Om man vet med sig i förväg att man behöver en ombokningsbar flygbiljett, ska man köpa en dyrare ”flex”-biljett direkt hos flygbolaget.

  • Hur avbokar jag min flygresa?

    De flesta billiga flygbiljetter är ej av eller ombokningsbara. Om man köpt en resa och inte kan åka så kan man kontakta internetresebyrån eller flygbolaget där man gjorde bokningen för att kontrollera om det eventuellt kan finnas någon lösning. Om man vet med sig i förväg att man behöver en avbokningsbar flygbiljett, ska man köpa en dyrare ”flex”-biljett direkt hos flygbolaget.

    Det gäller att man ser över sitt försäkringsskydd innan man bokar flygbiljetter så att man vet vad som gäller i fall man inte kan resa. En enklare reseförsäkring ingår oftast i hemförsäkringen eller om man betalar resan med ett bankkort / kreditkort. Det finns även kompletterande och mer omfattande försäkringar att köpa direkt hos försäkringsbolagen eller hos internetresebyrån / flygbolag när man bokar sin flygbiljett.

  • Kommer jag få en pappersbiljett?

    Pappersbiljetten är nästan helt avskaffad. I stort sett alla flygbolag har gått över till elektroniska flygbiljetter som innebär att resenärens uppgifter finns lagrade i flygbolagens datasystem och man behöver endast visa upp ett pass vid incheckningen för att få ut boardingkort som behövs för flygningen. Allt fler och fler flygbolag erbjuder även elektronisk incheckning på flygplatsen, hemma vid datorn eller via mobiltelefonen. Alla internetresebyråer och flygbolag skickar ut en bokningsbekräftelse när man gjort bokningen. Har man inte fått denna bekräftelse ska man kontrollera att den inte fastnat i SPAM-filtret

  • Vad händer med min flygresa om ett flygbolag går i konkurs?

    ● Konsultera först och främst villkoren hos den specifika försäljare som säljer eller sålt dig biljetten. Alltså flygbolaget eller resebyrån i fråga.● Olika regler kan gälla för paketresor (flygresa + boende) och för enbart flygbiljetter. Konsultera det företag som sålt resan till dig i första hand.● Vissa betal- eller kreditkort kan ge skydd mot konkurs. Konsultera respektive kortföretag eller bank som ställt ut ditt kort.● I vissa fall när man betalat med bankkort, tar banker/kortutgivare på sig förlusten och återbetalar pengar för flygsträckor som man ej kunnat utnyttja. Här gäller det att hålla kontakt med banken / kortutgivaren för att få reda på vad som gäller.● De flesta resebyråer erbjuder en konkursförsäkring som ger ett visst skydd vid flygbolagskonkurs. Som alltid är det viktigt att man läser på vad försäkringen täcker, innan man köper försäkringen.